top of page

Algemene voorwaarden

Artikel 1 - Algemene bepalingen

Deze overeenkomst wordt afgesloten in het kader van het aanwenden van dienstencheques als betaalmiddel door de gebruiker in het kader van het leveren van thuishulp van huishoudelijke aard door het dienstenbedrijf. (Wettelijk kader: Wet tot bevordering van buurtdiensten en -banen van 20/07/2001 en het Koninklijk Besluit betreffende de dienstencheques van 12/12/2001)

 

Het dienstenbedrijf biedt volgende diensten aan:

 

In het huis van de gebruiker:

  • schoonmaken van de woning en ramen

  • wassen en strijken

  • kleine occasionele naaiwerken

 

Buiten het huis van de gebruiker:

  • boodschappen

 

Het dienstenbedrijf selecteert competente medewerkers om een kwalitatieve dienstverlening te garanderen. Die werknemers mogen geen bloed of aanverwant tot in de tweede graad zijn van de gebruiker, of een lid van het gezin van de gebruiker, noch dezelfde verblijfplaats hebben als de gebruiker. De gebruiker meldt aan de verantwoordelijke van het dienstenbedrijf of een van deze situaties zich voordoet bij de voorgestelde kandidaat.

 

Het dienstenbedrijf is als werkgever in het kader van de dienstencheques verantwoordelijk voor de naleving van de bepalingen van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en zijn uitvoeringsbesluiten.

 

De gebruiker is ertoe gehouden als een normaal zorgvuldig persoon te zorgen dat het werk wordt verricht in behoorlijke omstandigheden met betrekking tot de veiligheid en de gezondheid van de werknemer.

 

Hij zal zich onthouden van iedere daad van geweld, pesterijen of van ongewenst seksueel gedrag.

 

De bepalingen van de wet van 11 juni 2002 betreffende de bescherming tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk zijn op hem van toepassing.

Artikel 2 - Werkuren & prestaties

De gebruiker doet een beroep op thuishulp in zijn huis gedurende 4 uren per week of 4 uren per 2 weken.

 

De gebruiker doet een beroep op thuishulp buiten zijn huis gedurende  -  uren per week (NVT).

 

Het definitieve werkschema wordt opgesteld door het dienstenbedrijf in overleg met de gebruiker. Hierbij gaat de gebruiker akkoord met eventuele wijzigingen in het werkschema door DOLie. De gebruiker kan beroep doen op thuishulp voor werkperiodes (shift) van 4 uren. Meerdere shifts per week zijn mogelijk.

 

De gebruiker is er als normaal zorgvuldig persoon toe gehouden er voor te zorgen dat de opgelegde taken geen zodanige werkdruk veroorzaken dat zij nefaste gevolgen hebben voor de veiligheid en gezondheid van de werknemer.

 

De dienstenonderneming kan de overeenkomst eenzijdig schorsen indien de aangeduide huishoudelijke hulp niet meer beschikbaar is voor de afgesproken uren of wanneer de gebruiker de aangeduide werknemer niet meer wenst. De gebruiker neemt hiervan kennis en verklaart zich akkoord.

Artikel 3 - Ter beschikking stellen van materiaal

De gebruiker waarborgt als een normaal zorgvuldig persoon de goede staat en werking van de door hem ter beschikking gestelde hulpmiddelen en materialen en overloopt samen met de werknemer, vooraleer deze zijn activiteiten begint, de eventuele gevaren ervan. De gebruiker kan de werknemer niet verplichten om oplosmiddelen of niet geëtiketteerde producten te gebruiken.

 

Het dienstenbedrijf staat in voor het ter beschikking stellen van de eventueel nodige persoonlijke beschermingsmiddelen, in toepassing van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en zijn uitvoeringsbesluiten.

Artikel 4 - Betalingen

De gebruiker betaalt één dienstencheque per gepresteerd uur. Dit is altijd het geval voor de thuishulp geleverd in het huis van de gebruiker. Voor diensten geleverd buiten het huis van de gebruiker kan de uurprestatie worden vervangen door een equivalent.

Een dienstencheque kan enkel gebruikt worden voor het vergoeden van gepresteerde arbeidstijd. Alle andere kosten (vervoer,…) kunnen niet met een dienstencheque betaald worden.

 

Indien u als gebruiker wenst dat de medewerker van onze onderneming bij u wordt tewerkgesteld, is het nodig dat u beschikt over een geldig inschrijvingsnummer bij de uitgiftefirma van de dienstencheques evenals het aantal cheques nodig voor de overbrugging van ten minste twee maanden tewerkstelling. De gebruiker dient de Dienstencheques aan de medewerker te overhandigen na elke prestatie en zeker voor het einde van de maand van tewerkstelling, zodat de dienstencheques kunnen verrekend worden door de dienstenonderneming. De gebruiker moet er bovendien voor zorgen dat de vereiste gegevens zijn ingevuld en dat de dienstencheques zijn ondertekend en gedagtekend volgens de voorziene afspraken of wettelijke bepalingen.

 

Indien de gebruiker niet beschikt over de nodige dienstencheques kan de overeenkomst door de dienstenonderneming eenzijdig worden opgezegd zonder enige verplichting tot schadevergoeding of tegemoetkoming aan de tegenpartij.

Artikel 5 - Activiteiten

De gebruiker als normaal zorgvuldig persoon verbindt zich ertoe in geen geval de werknemer andere activiteiten dan thuishulp van huishoudelijke aard te doen verrichten, zoals kinderoppas, verzorging van dieren en onderhoud van hun behuizing, onderhoud van gemeenschappelijke traphallen, alsook van beroepslokalen zoals fabrieksgebouwen, winkels, dokters- en tandartspraktijken, bureauruimtes, enz.

 

De gebruiker als normaal zorgvuldig persoon verbindt zich ertoe de werknemer in geen geval gevaarlijke, ongezonde of onaangepaste taken te doen uitvoeren. Poetsen van ramen bij regen, sneeuw en koude weersomstandigheden of bij te hoge temperaturen zijn niet toegestaan. Buitenpoetswerk is niet toegestaan.

Artikel 6 - Hygiëne en veiligheid

De gebruiker als normaal zorgvuldig persoon verbindt zich ertoe de werknemer in hygiënische omstandigheden te laten werken. Bij herhaaldelijke onhygiënische situaties wordt de hulp stopgezet. De gebruiker moet als normaal zorgvuldig persoon de werknemer in staat stellen om vooraleer de tewerkstelling aanvangt, in het kader van de te verrichten activiteiten een globale inspectieronde te laten doen naar hygiënische werkomstandigheden.

 

De gebruiker als normaal zorgvuldig persoon verbindt zich ertoe de werknemer gebruik te laten maken van zijn sanitaire installaties (toilet, lavabo,…).

 

De gebruiker geeft op vraag van de erkende onderneming een aantal inlichtingen die noodzakelijk zijn voor het vrijwaren van een gezonde en hygiënische werkomgeving van de werknemer. Deze inlichtingen kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op de al dan niet aanwezigheid van huisdieren in de woning, enz.

 

De gebruiker als normaal zorgvuldig persoon verbindt zich ertoe de werknemer het recht op een rookvrije werkomgeving te garanderen.

 

De gebruiker moet de erkende onderneming verwittigen bij het optreden van zeer besmettelijke ziektes waarbij er besmettingsgevaar is voor de werknemer. In dit geval is deze overeenkomst opgeschorst.

 

In geval van ongeval, overkomen aan de werknemer bij de uitvoering van zijn activiteiten, moet de gebruiker de erkende onderneming onmiddellijk verwittigen.

 

De gebruiker als normaal zorgvuldig persoon verbindt zich ertoe de werknemer steeds in veilige omstandigheden te werk te stellen. Alle onveilige situaties worden door de werknemer aan de erkende onderneming gemeld (loszittende stopcontacten, stekker waarvan de bedrading bloot is, enz.). Bij aanhoudende veiligheidsproblemen kan de thuishulp van huishoudelijke aard worden stopgezet.

 

In geval van onmiddellijk gevaar mag de werknemer de arbeidsplaats verlaten.

 

De gebruiker als normaal zorgvuldig persoon verbindt zich ertoe ervoor te zorgen dat er steeds een verbanddoos beschikbaar  is voor de werknemer.

Artikel 7 - Algemene afspraken

De werknemer van het dienstenbedrijf mag niet bellen tijdens de werkuren, tenzij noodzakelijk voor de dienst. Hiervoor mag gebruik worden gemaakt van het telefoontoestel van de gebruiker. In uitzonderlijke gevallen kan de werknemer van het dienstenbedrijf de toestemming krijgen om te bellen.

 

De werknemer van het dienstenbedrijf bewaart de huissleutel van de gebruiker enkel wanneer de gebruiker daartoe de schriftelijke toelating geeft en de verantwoordelijke van het dienstenbedrijf heeft verwittigd.

 

Er zal eveneens een schriftelijke toelating aan de gebruiker worden gevraagd om een sleutel bij te maken voor gebruik bij eventuele vervangingen.

 

De werknemer van het dienstenbedrijf staat onder hiërarchisch gezag van het dienstenbedrijf. Bij problemen contacteert de gebruiker het dienstenbedrijf die de klacht zal onderzoeken.

Artikel 8 - Non-discriminatie

Het dienstenbedrijf biedt de gebruiker een kwaliteitsdienstverlening aan, die het respect voor de menswaardigheid, de persoonlijke levenssfeer, de ideologische, filosofische of godsdienstige overtuigingen, het klachtenrecht, de informatie aan en de inspraak van de gebruiker waarborgt, en die rekening houdt met de sociale leefsituatie van de gebruiker.

 

Ten opzichte van de gebruikers wordt er geen onderscheid gemaakt op grond van geslacht, etnische afkomst, handicap, seksuele geaardheid, filosofische of godsdienstige overtuiging en leeftijd bij het aanbieden en het toegankelijk stellen van de dienstverlening.

 

De gebruiker mag ten opzichte van de werknemers geen onderscheid maken op grond van geslacht, etnische afkomst, handicap, seksuele geaardheid, filosofische of godsdienstige overtuiging en leeftijd. Bij niet-naleving van deze bepaling wordt de thuishulp stopgezet.

 

(Zie de wet van 25 februari 2003 ter bestrijding van discriminatie en tot wijziging van de wet van 15 februari 1993 tot oprichting van een Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding.)

Artikel 9 - Afwezigheid werknemer van het dienstenbedrijf

Het dienstenbedrijf zorgt voor een kwalitatieve uitvoering door competente medewerkers volgens het afgesproken schema. Het dienstenbedrijf brengt ten minste 7 dagen vooraf de gebruiker op de hoogte van eventuele wijzingen in het werkschema.

 

Bij een onvoorziene omstandigheid (vb. ziekteverlof, verlof wegens overmacht of omstandigheidsverlof van de werknemer van het dienstenbedrijf, ...) wordt de gebruiker zo snel mogelijk verwittigd door het dienstenbedrijf.

Het dienstenbedrijf zal alles in het werk stellen om te voorzien in vervanging, maar de vervanging kan niet worden gegarandeerd. Bij vervanging kunnen zich wijzigingen voordoen in werkuren en/of datum.

Artikel 10 - Afwezigheid gebruiker

Onverwachte bijsturingen aan het werkschema en eventuele vakantieperiodes worden ten minste 7 dagen vooraf gemeld aan het dienstenbedrijf.

 

Wanneer de gebruiker meerdere weken na elkaar geen thuishulp wenst, verwittigt hij de verantwoordelijke van het dienstenbedrijf ten minste 20 dagen op voorhand.

 

dolie@liedekerke.be - 053 64 55 60

 

In geval de werknemer de voorziene taken niet kan uitvoeren ingevolge nalatigheid van de gebruiker, moet de gebruiker de voorziene prestaties vergoeden aan het door de raad van bestuur vastgestelde bedrag, dat gelijkgesteld wordt met de op dat ogenblik geldende waarde van een door de dienstenonderneming ingediende dienstencheque bij de uitgifte firma.

Artikel 11 - Verlies en diefstal

De gebruiker dient steeds de nodige voorzichtigheid in acht te nemen wat betreft geld en waardevolle zaken.

 

Bij vermoeden van diefstal door de werknemer dient de gebruiker steeds de verantwoordelijke van het dienstenbedrijf te verwittigen.

 

Bij diefstal door de werknemer dient de gebruiker onmiddellijk aangifte te doen bij de politiediensten om een PV te laten opmaken.

 

Eventuele klachten kan de gebruiker steeds melden aan de verantwoordelijke van het dienstenbedrijf die de zaak zal onderzoeken.

Artikel 12 - Verzekeringen

Het dienstenbedrijf staat, in het kader van de arbeidsongevallenverzekering, in voor de wettelijk verschuldigde vergoedingen ingeval de werknemer van het dienstenbedrijf het slachtoffer zou zijn van een arbeidsongeval of van een ongeval op weg van en naar het werk.

 

Het dienstenbedrijf sluit een verzekering af voor schade toegebracht aan gebruikers. In geval van schade dient de gebruiker de verantwoordelijke van het dienstenbedrijf onmiddellijk op de hoogte te stellen.

Artikel 13 - Duur van de overeenkomst/opzeg

Deze overeenkomst is, ongeacht de duurtijd, steeds door beide partijen opzegbaar. Zowel de gebruiker als het dienstenbedrijf kunnen met een aangetekend schrijven, waarbij een minimale opzeggingstermijn van één maand (met ingang van de postdatum) wordt gerespecteerd, de overeenkomst opzeggen.

 

De gebruiker kan van het dienstenbedrijf in geen enkel geval schadevergoeding eisen voor het niet naleven of het stopzetten van de overeenkomst. De gebruiker kan de verantwoordelijke van het dienstenbedrijf niet persoonlijk verantwoordelijk stellen voor eventuele schade of enig ander nadeel.

 

Wanneer één van de contracterende partijen zijn verplichtingen niet nakomt kan, naar gelang het geval, de overeenkomst geschorst of ontbonden worden.

 

In de volgende gevallen wordt deze overeenkomst van rechtswege ontbonden:

  • indien de erkenning van het dienstenbedrijf in het kader van de dienstencheques wordt geschorst of ingetrokken;

  • wanneer er geen dienstencheques meer worden uitgegeven en de gebruiker er geen meer bezit

Artikel 14 - Betwistingen

Betwistingen omtrent deze overeenkomst worden behandeld door de rechtbank van eerste aanleg.

 

Deze overeenkomst wordt gesloten in twee exemplaren. Elke partij erkent één exemplaar van deze overeenkomst te hebben ontvangen.

bottom of page